Lengkeek is partner van en voor vele organisaties. Vanzelfsprekend van organisaties gelieerd aan verzekeringen. Onze experts staan deze bedrijven bij, zodat een goede en professionele afwikkeling van schades gegarandeerd optimaal wordt gerealiseerd.
Onlangs werden wij door SOVIB, gespecialiseerd in diensten en verzekeringen voor de zorgsector, ingeschakeld. Onze expert Ronald Oskam (NIVRE-re) kan zich alles van dit incident nog feilloos herinneren.
Aan de accu.
“We werden gebeld door Emma Lodge. Emma is werkzaam bij SOVIB op de schadeafdeling. Zij vroeg ons SOVIB bij te staan bij een brandschade in een zorginstelling. Op de centrale vestiging, van waaruit deze instelling voor 50 locaties in het oosten van het land nachtzorg verzorgt, bleek een accu de oorzaak te zijn van een kortsluiting. Hierdoor was er in de voorraadruimte brand ontstaan.
Uit ervaring weten wij dat oude accu’s vaak de oorzaak van een brand zijn. Overigens, ook en vooral in een huiselijke omgeving ligt de oorzaak vaak bij de accu. Hier betrof het een verzameling van oude batterijen én accu’s. Restspanning zorgde hier voor kortsluiting. De cellen vatten dan vlam.”
Ronald vervolgt: “De brand was nog tot daaraantoe. Die viel op zich best mee. Natuurlijk blijft een brand enorm vervelend. De schrik zit er vaak ook goed in. Niemand wil geconfronteerd worden met wat voor brand dan ook. Voor deze instelling lag het probleem veel meer bij de ernaast gelegen ruimte. Dat was namelijk de centrale serverruimte. Een ruimte waar ook alle reserveapparatuur stond! Door de brand waren alle servers uitgevallen.
Er was sprake van een enorme rook- en roetschade. Kostbare elektronische apparatuur was onbruikbaar geworden.”
Samen sterk!
Alle betrokken partijen gingen direct met elkaar in overleg om te inventariseren met welke omstandigheden we te maken hadden en welke mogelijkheden er waren. Het bleek dat wij gelukkig snel stappen konden maken. Er was sprake van een hechte samenwerking.
“De schadebehandeling verliep voortvarend. Administratief was alles uiterst strak geregeld. Tot in de puntjes was alles vastgelegd”, aldus Ronald.
“Lengkeek zelf is erop ingericht snel, effectief en efficiënt te handelen. Alles is bij ons gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Wij leggen hierin de lat al jaren hoog. Zaken als bijvoorbeeld continue signalering is bij ons goed op orde. Er hoeft maar ergens, op welke locatie dan ook, iets fout te gaan en we zien het direct; kunnen we alles uitlezen.
Heel belangrijk is dat partijen open en transparant zijn naar elkaar. Als schade-expert, kunnen wij niet zonder aanvullende informatie. Zoals gezegd, administratief was alles perfect op orde. Belangrijke stukken werden direct gedeeld.”
Een zorg minder.
Vooral zorginstellingen zijn afhankelijk van hun computersystemen. De prioriteit werd door SOVIB en Lengkeek dan ook bij het systeem, het netwerk gelegd. Dat moest zo snel mogelijk weer operationeel zijn. Mensen binnen de instelling moesten zo verder kunnen. Wij beseften natuurlijk dat het hier ook ging om mensen die volledig afhankelijk zijn. Afhankelijk van goed functionerende zorg.
“Er werd snel en goed geschakeld. Risicomanagement is daarin ‘key’. De risicomanager moet echt met zeer scherpe blik door het gebouw kunnen lopen en alles kritisch bekijken. Zien wat er allemaal van invloed kan zijn op cruciale processen in de organisatie. Een goede risicomanager zal bijvoorbeeld niet de combinatie tussen restafval enerzijds en grote hoeveelheden dure apparatuur anderzijds maken. Uiteindelijk gaat het ons eigenlijk om één ding: dat men snel weer verder kan!”, aldus Ronald.
De schade bleek behoorlijk. Ruim 2 ton. Op het eerste gezicht moesten magazijn en serverruimte, en alles wat daar in stond, vervangen worden. Toch werd gekeken of er, al was het maar iets, nog gebruikt kon worden. De verantwoordelijken binnen de zorgorganisatie wilden best financiële risico’s nemen, maar eerst werd onderzocht welke mogelijkheden er waren om geld te besparen. Hierbij werd bijvoorbeeld gedacht aan reiniging van apparatuur zodat deze wellicht opnieuw kon worden gebruikt. Een deel van de apparatuur bleek schoongemaakt te kunnen worden. Dat was een zorg minder. Een ander deel is vervangen. Ook werd het afvalbeheer van o.a. accu’s en batterijen onder de loep genomen. Nu wordt dat anders uitgevoerd.
Goed bijgehouden
Bij deze brandschade verliep de afwikkeling dus gelukkig voorspoedig. Al snel was duidelijk dat er niet of nauwelijks ruimte voor enige discussie was.
Veel valt of staat met het goed en proactief bijhouden van de administratie. Als deze op orde is en we hoeven niet uitgebreid naar alles te zoeken, verloopt de schadeafwikkeling snel. Wat hierin ook heel belangrijk is dat extra kosten, zoals het inzetten van personeel, worden bijgehouden. Hoe vaak dat niet vergeten wordt ….
Meer info?
Voor een vlotte schadeafhandeling en/of risicomanagement staat Lengkeek voor u klaar!
Wij zorgen ervoor dat organisaties en mensen snel weer door kunnen gaan, verder kunnen!
Mail of bel ons: opdracht@lengkeek.nl of 088 – 554 00 00.
Wij staan graag voor u klaar.