Henk Smit is vrolijk, het is vandaag zijn verjaardag. Al vroeg is hij verwend met cadeaus en zelf heeft hij iedereen op alle vestigingen van zijn familiebedrijf op ijs getrakteerd. Het is 5 mei en Henk Smit, eigenaar van Kees Smit Tuinmeubelen, is vandaag jarig. De dag is goed begonnen, al vroeg is hij verwend met cadeaus. Hij maakt een tour langs alle vestigingen van zijn familiebedrijf om op ijs te trakteren. Nadat de collega’s op de laatste vestiging hem bedanken voor de traktatie stapt Henk in zijn auto om samen met collega Mitchel naar huis te rijden en in familiekring verder te gaan feesten.
Koud uitgestapt bij zijn woning krijgt hij een telefoontje. Er blijkt brand te zijn uitgebroken in zijn vestiging te Vroomshoop in Overijssel. Razendsnel stapt hij weer in en vol gas rijdt hij met Mitchel naar de gemeente Twenterand. Al snel zien zij dikke rookwolken opdoemen. Mitchel maant Henk tot kalmte als deze verwoede pogingen blijft doen zelfs brandweerauto’s voorbij te scheuren.
Het vuur wordt zichtbaar, het pand staat in lichterlaaie en als ze uitstappen voelen ze de hitte. Plotsklaps is deze gezellige dag vol plezier omgeslagen in een ware nachtmerrie.
Een dag die begint met ijs, eindigt in vuur. Contrastrijker kan het bijna niet. Dit verhaal van ijs en vuur doet denken aan de spannend boekenreeks ‘Het lied van ijs en vuur’ waar de beroemde serie Game of Thrones op is gebaseerd. Het verhaal van George Martin is echter fantasy, wat Henk en zijn collega’s meemaken keiharde realiteit.
Onderweg naar de brand spookt er van alles door Henks’ hoofd. Het allerbelangrijkst: zijn alle werknemers ongedeerd, zijn er geen gewonden. Een enorme last valt van hem af op het moment dat hij al zijn mensen buiten bij het pand ziet staan. Als hij vervolgens ook hoort dat iedereen veilig is, valt er een last van zijn schouders.
Het goede nieuws betekent niet dat de emotionele achtbaan, waar hij in zit, voorbij is. Natuurlijk niet; er komt zo enorm veel op iedereen af, positief en …. minder positief. Wat zijn de consequenties van deze brand voor de klanten? Voor de onderneming? Voor het personeel?
Het nieuws gaat snel en ze worden overstelpt met hartverwarmende berichten. Ook vliegen de adviezen Henk direct om de oren. Doe dit, doe dat, waak voor zus en pas vooral op voor zo. Henk verbaast zich erover dat vooral verzekeraars er slecht op blijken te staan. Ook al weet hij dat zijn bedrijf een prima bedrijfsschadeverzekering heeft, die ook gevolgschade voor lange tijd dekt, zorgen al die ‘wees-op-je-hoede-voor-die-verzekeraars-berichten’ toch voor onrust.
Tijdens het complete proces na de brand hebben ze echter bij Kees Smit Tuinmeubelen nooit het gevoel gehad dat het WIJ tegen ZIJ is. Altijd is er sprake van onderling respect. Het continue contact met Lengkeek, verloopt bijvoorbeeld meer dan perfect. Nooit heeft hij het gevoel gekregen dat hij er alleen voor staat. Naast Lengkeek is het ook met alle andere betrokken partijen altijd om de inhoud gegaan en heeft realiteitszin bij iedereen hoog in het vaandel gestaan.
Waar Henk erg blij mee is en absoluut heeft meegeholpen na de brand alles goed op te lossen, is het gegeven dat het familiebedrijf van Henk al jaren volledig wordt gestuurd op data. Hij raadt dan ook iedereen aan: zorg ervoor dat je altijd en overal alles kunt onderbouwen, alles hard kan maken. Met keiharde cijfers, want …. cijfers liegen nooit!
Henk heeft in de complete afwikkeling van het incident altijd het gevoel gehouden dat er sprake was van een samenwerking. Alle partijen zagen ‘onze brand’ en ‘onze schade’ als een gezamenlijk probleem.